Deficyt kaloryczny czy dieta wysokobiałkowa – co daje lepsze efekty w odchudzaniu?

Szukając sposobu na odchudzanie, najczęściej stosuje się różne rodzaje diet. Jest ich stosunkowo dużo, w tym artykule skupimy się jednak na dwóch bardzo popularnych rozwiązaniach. Chodzi o deficyt kaloryczny i dietę wysokobiałkową. Czym się charakteryzują? Która jest lepsza?

Jaka dieta na odchudzanie?

Diet odchudzających można znaleźć naprawdę wiele, patrząc na to, jak dużą popularnością cieszy się obecnie chęć utrzymania szczupłej i zgrabnej linii. Niestety wiele z tych rozwiązań ma niewiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem – skupiają się na szybkim spadku wagi, ignorując zapotrzebowania organizmu. Dlatego też do tematu powinno się podejść rozsądnie, a dietę należy dobrać indywidualnie. Dziś przyjrzymy się dwóm popularnym dietom, czyli tej powiązanej z deficytem kalorycznym oraz z większą ilością białka.

Czym charakteryzuje się dieta wysokobiałkowa?

Jako sposób na odchudzanie często wymienia się dietę wysokobiałkową, zwaną też inaczej dietą proteinową. Działa to w ten sposób, że spożywa się większą ilość produktów bogatych w białko, jednocześnie ograniczając tłuszcze. Jest się dzięki temu bardziej najedzonym, a uczucie sytości sprawia, że nie podjada się między posiłkami. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego! Wady i zalety diety wysokobiałkowej opisuje penicylina.pl, należy wziąć też pod uwagę fakt, że choć jej właściwości odchudzające są sprawdzone i pewne, najczęściej zaleca się ją osobom bardzo aktywnym fizycznie. Zazwyczaj po ten sposób odżywiania sięgają więc sportowcy.

Czym jest deficyt kaloryczny?

Wiele osób uważa, że nie tyle skład diety jest istotny, ile wprowadzenie deficytu kalorycznego, który umożliwi spadek wagi w sposób kontrolowany i bezpieczny dla organizmu. Zasada jest stosunkowo prosta – chodzi przede wszystkim o to, by zmniejszyć ilość spożywanych kalorii, w stosunku do tego, jakie jest całkowite zapotrzebowanie ciała. Nazywa się to inaczej ujemnym bilansem kalorii i wymaga też odpowiednich obliczeń. To powolny proces i nie można go przyspieszać, co jest ważne w celu uniknięcia efektu jojo. Żeby obliczyć, jak bardzo obniżyć ilość spożywanych kalorii, należy wziąć pod uwagę, jak wiele się ich spala w ciągu dnia.

Na przykład spożywając dziennie posiłki o wartości 2000 kcal, jednocześnie prowadzi się umiarkowany tryb aktywności, przez co spala się 2400 kcal, wówczas deficyt kalorii wynosi 400 kcal. Wzory obliczeń można znaleźć w sieci.

Co jest lepsze na odchudzanie – deficyt kaloryczny czy dieta wysokobiałkowa?

Obie diety mają działanie odchudzające, jednak spalanie tkanki tłuszczowej odbywa się nieco inaczej. Zarówno przy diecie wysokobiałkowej, jak i przy deficycie kalorycznym należy podejść do tematu rozsądnie i bardzo dobrze rozplanować wszystkie posiłki, ich wartości odżywcze oraz kaloryczność. Da się jak najbardziej dzięki nim odchudzić, ale należy wiedzieć w jakich przypadkach będą one zalecane.

O ile deficyt kaloryczny może sprawdzić się praktycznie u każdego (oczywiście pod warunkiem dokonania odpowiednich wyliczeń), o tyle dieta wysokobiałkowa proponowana jest raczej sportowcom i tym, którzy na co dzień odznaczają się dużą aktywnością fizyczną. Nie ma tu więc mowy o lepszej i gorszej diecie – jak zostało wspomniane na początku, sposób odżywiania powinien być dostosowany do realnych potrzeb organizmu. Zanim więc zacznie korzystać się z danej diety, trzeba przeanalizować swój tryb życia oraz cel, do którego się dąży.

0 Comment

Leave a comment

shares